fragavale.blogg.se

Fråga mig om relationer, jobb, boende - och annat som rör livet - jag som svarar är sjuksköterska med stor erfarenhet av livet. Maila din fråga till: [email protected]

Måndagsnojan frågar

Kategori: Allmänt

Hej Vale.

Jag undrar hur man gör för att acceptera det liv som påtvingas oss. Med "oss" menar jag gemene man som följer det typiska mönstret i ett land som Sverige.

Jag är trebarnsförälder och arbetar heltid men längtar oftast - särskilt varje måndag - efter att vara hemma, och inte på jobbet. På tisdagen blir det lite lättare, på onsdagen än lättare och så vidare... 

Så blir det fredag och då blir jag jätteglad. Men så måste man fixa med så mycket tråkiga grejer att man ändå inte riktigt är helt glad. Sen kommer den där måndagen igen då jag måste parera alla miljoner tankar som typ "ska det vara så här i alla år tills man går i pension?!" följt av "åh tänk om jag dör... tänk om jag är obotligt sjuk? varför uppskattar jag inte det jag har?!" och så vidare.

Det är framför allt måndagsångesten jag behöver få bukt med. Och, för kännedom, har jag ett arbete där det aldrig går att vara ledig just måndagar, pga "viktiga möten", så att vara föräldraledig måndagar går tyvärr inte för att lösa problemet.

Tack på förhand och kul med din blogg. Jag är redan ett fan.

Hälsningar Måndagsnojan.



Hej Måndagsnojan!

Det är en ständigt aktuell frågeställning du har och tyvärr finns det inga genvägar eller enkla svar. Det finns dock tre sätt att förändra sin vardag:

- förändra ditt liv
- förändra dig själv
- förändra samhället

En kombination av dessa tre är nog mest effektivt. Om vi börjar med att förändra ditt liv så skulle jag föreslå att byta jobb. Jag förstår att det tar emot och känns som ytterligare en börda, men ingen förväntar sig att det kommer hända över en dag. Det låter som att det skulle passa dig bra med ett jobb där du har bra lön men samtidigt mer flexibla arbetstider och möjlighet att jobba deltid utan att missa viktiga saker på jobbet. Ditt viktiga jobb kommer finnas kvar även om några år. Jag skulle föreslå lokförare eller kustbevakare som yrken för dig att utforska, hög lön och flexibla arbetstider. Är det inte alls möjligt för dig att byta bransch så rekommenderar jag ändå att se över dina möjligheter att inom din arbetsplats söka någon annan tjänst, byta till en projektanställning eller på något annat sätt vara kvar inom ditt yrkesområde fast med en tjänst som i större utsträckning tillåter dig att ta det lite lugnt på måndagar och att jobba deltid.
Att förändra sig själv handlar både om att stå ut i ett maskineri som inte ser till ditt bästa men också om att i alla situationer (för livet är inte lätt, med eller utan jobb) klara av situationer utan att vilja dö. Jag rekommenderar gärna mindfullness och just i din situation, för att klara av måndagen, så rekommenderar jag att på söndags kvällen, innan du somnar, sätta på en video (länk nedan) med mindfullness. Mindfullness är ett sätt att träna sig på att vara här och nu och att träna på att acceptera sin tillvaro. Det är korta program på 10-30 min. Längre fram kan du gå djupare in på mindfullness träning. Kombinera mindfullness på söndagar med att ändra om din vanliga måndagsrutin. Tex. bestäm dig för att äta på restaurang varje måndag, ta en kaffe på ett ställe du gillar efter jobbet, köpa hem pizza och hyr film, ta med barnen på McDonalds och dricka varsin milkshake.
Kort sagt; lägg till något du kan se fram emot.
För att förändra att helgen blir två dagar av “måsten” så försök att bara planera en dag för tvätt/städ/fix och den andra dagen - inget sånt! Blev du inte klar med det du skulle göra, det är lugnt, det kommer bli helg nästa vecka också.
Planera inte in för mycket på helgdagarna, planera hellre långt i förväg. Tid finns, men inte varje helg.

Sista pusselbiten är att förändra samhället, 8 timmars arbetsdag var ett skämt för 100 år sedan, 6 timmars arbetsdag är ingen omöjlighet! Kan du engagera dig fackligt på jobbet eller politiskt på fritiden så kan du så småningom kombinera arbete med att förändra samhället. För snabbast resultat rekommenderar jag ett parti som aktivt arbetar för 6 timmars arbetsdag. På sikt skulle du kunna bli heltidspolitiker och det tror jag skulle passa dig perfekt med tanke på att du hellre är hemma än på jobbet :)

Sist men inte minst, ifall du bestämmer dig för att följa mina råd; lägg andra projekt åt sidan och ägna dig helhjärtat åt detta under 6 månader för att sedan utvärdera.

Lycka till!

Länkar:

Mindfulness övning 13 min:
https://www.youtube.com/watch?v=jwsN-JDYbu8

Mindfulness övning 23 min:
https://www.youtube.com/watch?v=ff8YnS0lg_k
Kommentera inlägget här: